Het gaat om Magna, een Canadese fabrikant van auto-onderdelen en de in België
geregistreerde investeringsmaatschappij RHJ International. Met het Chinese
BAIC, dat tot voor kort ook nog in beeld was, worden geen gesprekken meer
gevoerd, zo heeft General Motors laten weten. GM heeft de biedingen van de
drie naast elkaar gelegd en besloten verder te praten met Magna en RHJ,
aldus John Smith die namens GM onderhandelt over de verkoop van Opel.
Voorkeur voor Magna
Het bod van Magna heeft de voorkeur van de Duitse autoriteiten. De
uiteindelijke beslissing ligt bij GM, maar de Duitse overheid speelt ook een
rol omdat die met miljarden overheidssteun over de brug zal moeten komen om
de partij die Opel overneemt te steunen en zo tienduizenden banen te
behouden. Opel heeft in Europa 54.000 mensen in dienst, van wie bijna de
helft in Duitsland werken.
Magna wil in samenwerking met de Russische staatsbank Sberbank 55 procent van
Opel overnemen. Ze willen 4,5 miljard aan overheidssteun. In de plannen van
Magna verdwijnen in Europa 11.600 arbeidsplaatsen, waarvan 2500 in Duitsland.
Steun van de overheid
RHJ wil 50,1 procent van Opel overnemen en rekent op 3,8 miljard euro aan
steun van de Duitse overheid. De investeringsmaatschappij wil 9900
arbeidsplaatsen schrappen, waarvan 3900 in Duitsland.
General Motors, dat 1 juni uitstel van betaling aanvroeg, kreeg eerder deze
maand toestemming van de Amerikaanse faillissementsrechtbank de beste
bedrijfsonderdelen te verkopen aan een nieuwe onderneming. Dat maakte een
doorstart mogelijk. Het gaat in sterk afgeslankte vorm verder met als
belangrijkste merken Chevrolet, Cadillac, Buick en GMC. Het stoot Opel,
Pontica, Hummer en Saturn af.
Expertise
Voor Hummer heeft het Chinese Tengzhong belangstelling. Maar de Chinese
autoriteiten zijn daar niet voor, omdat het indruist tegen het beleid om het
gebruik van zuinige auto's aan te moedigen. Ook betwijfelen de autoriteiten
of Tengzhong wel de expertise heeft om auto's te produceren. Het bedrijf
houdt zich voornamelijk bezig met de bouw van wegen en bruggen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl